Puheterapeutit
Kysy asiantuntijan puhelinnumeroa seuraavasta numerosta: 040 139 6400
Oulu
Heidi Pesonen
Tiiminvetäjä, Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen työskennellyt keskussairaalan lastenneurologisessa yksikössä, jossa työnkuvaani kuului kielellisten taitojen, vuorovaikutustaitojen ja syömisen arviointia, lähiympäristön ohjausta ja kuntoutussuunnitelmien laatimista yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa. Yksityisellä sektorilla olen työskennellyt vuodesta 2016 saakka. Asiakkaani ovat olleet pääasiassa lapsia ja nuoria.
Kokemusta on kertynyt mm. vuorovaikutuspulmien, viivästyneen puheen kehityksen, dyspraksian ja artikulaatiovirheiden, kielelliskognitiivisten vaikeuksien, autisminkirjon häiriöiden, syömisvaikeuksien, sisäkorvaistutelasten, halkiolasten, psyykkisesti oireilevien lasten ja kaksikielisten lasten kuntouttamisesta sekä äänihäiriöiden hoidosta.
Teen mielelläni yhteistyötä asiakkaan lähiyhteisöjen kanssa, jotta terapia olisi vaikuttavaa ja yhdessä sovitut tavoitteet saavutettaisiin.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2011 Tukiviittomat (3pv)
2014 Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus (1pv)
2014 Motivoiva haastattelutekniikka valmentavan ohjauksen työkaluna (1pv)
2014 Kaksi- ja monikielisyys puheterapeutin näkökulmasta (1pv)
2016 Puheterapeuttisen tavoitteenasettelun ABC (1pv)
2016 OPT 1 ja Feeding therapy (4pv)
2017 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet (2pv)
2017 PECS Picture exchange communication system (2pv)
2017 Apusanamenetelmä (1pv)
2017 Mielekkään kielen resepti (1pv)
2018 Kielijänne -tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista (1pv)
2018 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop (1pv)
2018 ICF toimintakyky (2pv)
2018 S.O.S. Approach to feeding & suomalaiset käytännöt lasten syömisvaikeuksissa (5pv)
2019 PRT (Pivotal response training)- koulutus (2pv)
2019 Lasten syömisvaikeudet/ Puheterapeuttipäivien täydennyskoulutus (2pv)
2019 6. Pohjoismainen syömisvaikeuksien konferenssi (2pv)
2019 Face former terapia ja myofunktionaalinen terapia -koulutus (1pv)
2020 Kättä pidempää -puheen kuntoutuksen apuvälineet (1pv)
2020 Satakieliseminaari (2 pv)
2021 AAC käytännössä – tehokkaat menetelmät (2 pv)
Elisa Jaakola
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Toimipaikka: Kuntoutus- ja terapiapalvelut – Oulu
Olen valmistumisestani lähtien työskennellyt pääosin yksityisellä sektorilla. Lyhyitä jaksoja olen työskennellyt myös terveyskeskuksessa sekä lastenneurologian poliklinikalla. Suurimmaksi osaksi olen kuntouttanut lapsia, joilla on kielellinen erityisvaikeus, viivästynyt puheen kehitys tai puhemotorisia pulmia. Jonkun verran kokemusta löytyy myös laaja-alaisista kehityshäiriöistä, suulakihalkioista, änkytyksestä sekä aikuisten puheen ja kielen häiriöistä. Puhetta tukevat ja korvaavat keinot (AAC) ovat myös olleet osa työtäni. Haluan kehittää osaamistani mahdollisimman laajasti puheterapian eri osa-alueilla ja kouluttautua säännöllisesti.
Etäterapiaan minulla heräsi kiinnostus, kun toimin pari vuotta lähiterapeuttina pula-alueella ja näin miten valtava määrä lapsia jää ilman puheterapiaa tai puheterapian aloitus viivästyy. Halusin jatkaa työskentelyä samalle ja muille pula-alueille, vaikka muutin alueelta pois.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
- Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
- Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeutille (2 pvä), Hanna Mäkinen, 2021.
- Lasten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus (5 op), 2020
- PROMPT-kosketusvihjemenetelmä, tasot 1 ja 2 (Introduction to PROMPT: technique ja bridging PROMPT Technique to Intervention) (3 pv + 3 pv), 2018-2019
- Miten käyttäisin ICF-viitekehitystä puheterapeutin työssäni? (1 pv), 2019
- Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa (1 pv), 2019
- PECS 1 BASIC (Picture Exchange Communication System), kuvanvaihtomenetelmä (2 pv), 2017
- Kuvakommunikaation ABC (1 pv), 2017
- Leikki – lapsen tärkein toiminta (1 pv), 2017
- Mielekkään kielen reseptit – apu ymmärtämiseen ja ymmärretyksi tulemiseen (1 pv), 2017
- Laulupiirtämisen menetelmä (1 pv), 2017
- Tukiviittomien peruskurssi, 2015
Johanna Roiha
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut Oulun yliopistosta puheterapeutiksi kesällä 2022. Loppuharjoitteluni suoritin Kuopion
kaupungin perusterveydenhuollossa, jossa tein alle kouluikäisten lasten arviointia sekä kuntoutusta.
Mielenkiinnon kohteeni on erityisesti puhemotoristen taitojen ja epäselvän puheen kuntoutuksessa, mutta
minua kiinnostaa myös puheen ymmärtämisen, kerronnan sekä nimeämisen kuntoutus. Kokemusta minulta
löytyy erilaisista lasten äänteellisten ja kielellisten taitojen kuntoutuksesta, kuten dyspraktisen puheen,
kielen kehityksen viivästymän ja lukitaitojen kuntoutuksesta.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
GAS-menetelmä logopedisessä viitekehyksessä (1 pv), Elina Niemitalo-Haapola 2020
Etäkuntoutuskoulutus (1pv), Heli Konola 2020
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (2 pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus, 2023
Maiju Karhu
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Toimipaikka: Kuntoutus- ja terapiapalvelut – Oulu
Minulla on kokemusta vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa lasten ja aikuisten kanssa työskentelystä niin kerronnan, autismin, kehitysvammaisten parissa kuin myös huonokuuloisten kuntoutuksesta. Kokemusta on myös kielellisten erityisvaikeuksien kuntoutuksesta, kommunikoinnin apuvälineiden käytöstä sekä lukemisen ja kirjoittamisen kuntoutuksesta.
Koulutukset
- Puheterapeutti
- Autismin kirjon häiriöiden kuntoutus
- Puhumattomasta lapsesta kielenkärkiäänteisiin
- OPT 1+ 2
- Mindfullness lasten ja nuorten kuntoutuksen tukena
Olli Liukkonen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Toimipaikka: Kuntoutus- ja terapiapalvelut – Oulu
Olen työskennellyt puheterapeuttina vuodesta 2015 kuntouttaen ja arvioiden kaiken ikäisiä eri
häiriöryhmien asiakkaita. Minulla on kokemusta Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen
toteuttamisesta etänä ja lähikontaktilla sekä erilaisten kuntoutusmuotojen ja kuntoutusta tukevien
välineiden/materiaalien kehittämisestä (etäterapia, kuntoutusta tukevat verkkomateriaalit). Pidän
kuntoutuksessa erityisen tärkeänä lähiyhteisön ohjausta ja integroimista osaksi kuntoutusjaksoa perheen
voimavarat huomioiden.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
- Tukiviittomien alkeiskurssi, 3 op., Oulun Yliopisto, 2013
- Rakenteellinen kirjaus -koulutus, 8h, Coronaria Kuntoutus, 2016
- GAS- Tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen arviointimenetelmäkoulutus, 8h, Terameri Kuntoutus Oy, 2016
- Näin ohjaan yhteisöä, 4h, Therapeija, 2016
- Sitoutumista ja yhteistyötä, 4h, Therapeija, 2016
- Motorisen oppimisen vaikeudet, 1 op., Niilo Mäki Instituutti, 2016
- iPad kommunikaation tukena, 6h, Terapiapaja, 2017
- Dysfagia ALS-, MS- ja Parkinsonin taudissa, 8h, Dysfagialiitto, 2017
- Etäkuntoutus, Professio Oy, 2 päivää, 2017
- Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus, 8h Tuula Savinainen-Makkonen, 2017
- Puheterapiaa etänä? Lakipykälistä toteutukseen, 3h, Therapeija, 2017
- Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
- Nimeäminen ja sananlöytäminen: arviointi, kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen, Äännekoulu 2021
- Perustietoa valikoivasta puhumattomuudesta, Mia Sarvanne 2021
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Sanna Maarala
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta vuonna 2020. Tähän mennessä olen työskennellyt kuntouttavana puheterapeuttina enimmäkseen Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa. Erityisesti minulta löytyy kokemusta lasten epäselvän puheen kuntoutuksesta, lasten kielellisten ongelmien kuntoutuksesta sekä artikulaatioterapiasta. Jonkin verran kokemusta löytyy myös vuorovaikutuksen haasteiden kuntouttamisesta, kireän kielijänteen aiheuttamien ongelmien kuntouttamisesta sekä valikoivan puhumattomuuden kuntoutuksesta. Puheterapeuttina olen lämminhenkinen, kannustava ja ymmärtäväinen. Työssäni minulle on tärkeää luottamuksellisen ja hyvän terapiasuhteen luominen sekä jokaisen asiakkaan kohtaaminen yksilönä. Myös toimiva moniammatillinen yhteistyö sekä yhteistyö lähiympäristön kanssa auttavat puheterapiajakson tavoitteiden saavuttamisessa. Minua kiinnostaa kaikenlaisten ja kaikenikäisten asiakkaiden kuntouttaminen.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus, 2020
Kommunikaation kolmio ja kulmakivet, 2021
Kielijänne – tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista, 2021
Kirjoittamisen vaikeudet ja kirjoittamisen tukeminen, 2023
Tavoitteena sujuva lukutaito, 2023
Eveliina Kemppainen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen työskennellyt vuodesta 2014 lähtien yksityisillä palveluntuottajilla. Etäkuntoutusta olen tehnyt vuodesta 2015 lähtien lähikuntoutuksen rinnalla. Olen osallistunut myös useisiin tutkimus- ja kehitysprojekteihin asiakastyön rinnalla. Kokemusta minulla on eniten alle kouluikäisistä lapsista, joilla on erilaisia kielellisiä pulmia, mutta työskentelen mielelläni eri ikäisten asiakkaiden kanssa aina lapsista ikäihmisiin saakka.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Dynamic Temporal and Tactile Cueing, DTTC, Helsinki, Tuula Savinainen-Makkonen ja Annukka Kuutsa, 1pv
PRT – Pivotal Response Training ja voimauttava vuorovaikutus autistisen lapsen kommunikoinnin kuntoutuksessa, Oulu, Tutoris Oy, 2019, 1pv
Teknologia kuntoutuksessa, Oulu, Tutoris Oy, 2018, 3pv
Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus (2pv), Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa (1pv), Management of Pediatric Motori Speech Disorders (2pv), 2016-2018, Oulu ja Helsinki, Tuula Savinainen-Makkonen ja Annukka Kuutsa, 5pv
Etäsertifikaatti, Oulu, Tutoris Oy, 2017, 1pv
Kuntoutukseen liittyvät ohjelmistot (Diarium, IMS, Kanta), Oulu, Tutoris Oy, 2017, 1pv
OPT-1 Verkkokurssi, Talktools, 2016, 2pv
Autismikuntoutus arjessa, Oulu, Tutoris Oy, 2016, 5pv
Tabletti kuntoutus- ja terapiatyössä, Oulu, Tutoris Oy, 2015, 1 pv
GAS- Tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen arviointimenetelmäkoulutus, Rovaniemi, Lapin AMK, 2014, 3 op
Niina Mehtomaa
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2017 Oulun yliopistosta. Opintoihin
kuuluvan loppuharjoittelun suoritin erikoissairaanhoidon puolella
lastenneurologisella poliklinikalla, jossa työskentelin vielä harjoittelun
jälkeen muutamia viikkoja sijaisena. Valmistumiseni jälkeen olen toiminut
puheterapeuttina mm. yksityisellä sektorilla, jossa työskentelin Kelan
vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden parissa. Lisäksi olen
toiminut puheterapeuttina kunnallisella puolella, jossa työtehtäviini
kuului alle kouluikäisten lasten arvioiminen, kuntoutus sekä lähiympäristön
ohjaus. Työurani aikana minulle on kertynyt kokemusta pääasiassa
viivästyneen kielenkehityksen, vuorovaikutuspulmien, kehityksellisen
kielihäiriön sekä epäselvän puheen kuntoutuksesta.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Vuorovaikutuksen pulmien kuntouttaminen autismikirjon asiakkaalla (6 h).
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (8 h)
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 päivä)
Lasten änkytys -kohtaamisesta kuntoutukseen (7 h)
Lasten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus, Oulun yliopiston
täydennyskoulutus (5 op)
Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus (puoli
päivää)
Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin (2 päivää)
Kuinka R, S, L, D, T ja N-äänteet kuntoutetaan, (1 päivä)
Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe (1 päivä)
PRT (2 päivää)
iPad kuntoutuksessa (1 päivä)
Sanna Tikkanen
Tiiminvetäjä, Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen työskennellyt puheterapeuttina vuodesta 2012 lähtien, ensin terveyskeskustyössä arvioiden ja kuntouttaen asiakkaita vauvasta vaariin ja sitten yksityisellä puolella kuntouttaen pääasiassa Kelan maksamia asiakkaita. Asiakaskuntani on koostunut suurimmaksi osaksi alle kouluikäisistä lapsista, joilla on erilaisia kielenkehityksen pulmia. Minulla on kokemusta myös aikuisasiakkaiden arvioinnista ja kuntoutuksesta. Käytän mielelläni erilaisia AAC-keinoja työssäni helpottamaan kommunikointia puolin ja toisin. Pyrin aina löytämään jonkin asiakasta henkilökohtaisesti innostavan ja kiinnostavan asian, jonka ympärille terapiasta voi rakentaa mukavan ja mielenkiintoisen tapahtuman. Lasten kanssa löytyy helposti juteltavaa, sillä kotona 3- ja 5-vuotiaat lapset pitävät huolen siitä, että äiti pysyy ”ajan hermolla”. Vapaa-ajallani juoksen pallon perässä ja toteutan itseäni käsitöitä tekemällä. Työssä pääsen toteuttamaan itseäni myös materiaalien valmistamisen parissa ja etäpuheterapia onkin avannut siihen aivan uusia ovia!
Tärkeimmät lisäkoulutukset
-
2012 Logopediset haasteet aivoverenkiertohäiriön ja aivovamman jälkitiloissa, Oulu, 1pv
-
2012 PRT-menetelmän koulutus, Honkalampi-säätiö, Oulu, (1pv)
-
2013 GAS- Tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen arviointimenetelmäkoulutus, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Rovaniemi, 3pv
-
2013 Muisti ja oppiminen – Teoriaa ja harjoituksia, Niilo Mäki Instituutti, Oulu, 1pv
-
2013 Lasten ja aikuisten puheen apraksia – Erotusdiagnostiikka ja kuntoutus (lasten osuus), Edythe Strand, Oulu, 3 pv
-
2014 Lapsen kuullun ymmärtämisen tukeminen varhaiskasvattajien ja vanhempien yhteistyönä, Aino Mattinen, Oulu, 1 pv
-
2015 ABA-pohjaiset menetelmät autismikuntoutuksessa: PRT (Pivotal Response Training) järjestäjänä: Vauhtia autismikuntoutukseen – AVANTI! -hanke ja Terameri Kuntoutus Oy , 18. – 19.11.2015, 11. – 12.1.2016, 7. – 8.4.2016, koulutuskokonaisuus 6 päivää
-
2018 Terapeuttisuuden peruspalikat ja lasta kuunteleva leikki puheterapeutin työvälineenä, Erja Kare ja Tuula Sorvisto, Oulu 1 pv
-
2018 OPT1-verkkokurssi, TalkTools, 2pv
-
2019 Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen vuorovaikutukseen, Helsinki 2pv, 6.-7.6.2019, Cynthia Cress
-
2020 AAC käytännössä – tehokkaat menetelmät, etätoteutus, Professio 14h
- Kielijänne. Tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista, Hanna Mäkinen 2021
- Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Anu Kaijala
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2014 ja työskennellyt pääasiassa yksityisellä sektorilla Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden parissa. Asiakkaani ovat olleet lapsia ja nuoria.
Minulla on monipuolisesti kokemusta lasten kielellisten häiriöiden, kommunikaatio- ja vuorovaikutuspulmien kuntoutuksesta sekä lähiympäristön ohjaamisesta.
Puhetta tukevien
ja korvaavien (AAC) keinojen käyttö on luonteva osa työtäni. Mielenkiintoni kohdistuu erityisesti puhemotorisiin ongelmiin, syömisen haasteisiin sekä pienten puhumattomien lasten kanssa työskentelyyn. Haluan kehittää osaamistani mahdollisimman laaja-alaisesti kouluttautumalla säännöllisesti. Puheterapeuttisen kuntoutuksen lisäksi minulla on kokemusta lasten kielellisten taitojen arvioinnista.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2020 AAC käytännössä – tehokkaat menetelmät (2 pv)
2019 S.O.S. ja suomalaiset käytänteet syömisvaikeuksissa: SOS Approach to feeding peruskurssi (4pv) ja
Syömisen a´la carte (1pv)
2020 Mitä vikaa syömisessä? Suomen kuntoutuskouluttajat (1 pv)
2019 Faceformer-koulutus (1 pv)
2019 6th Nordic Conference on Feeding Difficulties in Children (2 pv)
2019 Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen
vuorovaikutukseen (2 pv)
2019 Bridging PROMPT: Technique to Intervention (3pv)
2018 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla workshop (1 pv)
2018 Kielijänne, tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista (1 pv)
2017 Picture Exchange Communication System (PECS) (2 pv)
2017 Introduction to PROMPT: Technique workshop (3 pv)
2016 A Sensory Motor Approach to Apraxia of Speech and Related Motor Speech Disorders (1 pv)
2016 OPT 2: Assessment and program plan development (2 pv)
2016 ABA-pohjaiset menetelmät autismikuntoutuksessa: PRT (Pivotal Response Training) (6 pv)
2015 OPT 1: a Three-part treatment plan for oral placement therapy. Terapeija (2 pv)
2015 Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus -seminaari (1 pv)
2015Kipinää ja käytännönideoita kuvakommunikointiin (1pv)
2014 GAS – tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen arvioinnin menetelmä (3 pv)
2013 Lasten ja aikuisten puheen apraksia – Erotusdiagnostiikka ja kuntoutus (1 pv)
Maija-Riikka Koivunen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi keväällä 2021 Oulun yliopistosta. Suoritin loppuharjoitteluni perusterveydenhuollossa, jossa puheterapiatyön painopisteenä oli alle kouluikäisten lasten arviointi, kuntoutus ja lähiympäristön ohjaus ja neuvonta. Minulla on kokemusta äännevirheistä ja muista puhemotoriikan pulmista, viivästyneestä puheen ja kielen kehityksestä, puheen ymmärtämisen haasteista, erilaisista kielellisistä pulmista, sekä monikielisten lasten viivästyneestä kielenkehityksestä. Minulla on hieman kokemusta myös aikuisasiakkaiden kuntoutuksesta, ja pidänkin kaiken ikäisten asiakkaiden kanssa työskentelystä. Olen työskennellyt ennen valmistumistani opintojen ohella myös puheterapiamateriaalien suunnittelijana ja valmistajana.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
– Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
– Kerronnan pulmat: arviointi, kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen (1 pv), Joanna Löytömäki 2021
– Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen (5 op), Oulun yliopiston logopedian täydennyskoulutus 2021
– Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pv), Katja Koski 2021
– GAS-menetelmä logopedisessä viitekehyksessä (1 pv), Elina Niemitalo-Haapola 2020
– Tukiviittomien peruskurssi, 2019
Heidi Hoisko
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta v. 2014. Ennen valmistumistani toimin hetken aikaa
perusterveydenhuollossa puheterapeutin sijaisena. Loppuharjoitteluni toteutui Rovaniemellä Kolpeneen
palvelukeskuksessa, jossa arvioin kehitysvammaisten tai autisminkirjon lasten puheen, kielen,
vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin, sekä nielemisen ja syömisen taitoja osana moniammatillisen
työryhmän arviota. Sain myös arvokasta kokemusta kuntoutussuunnitelmien laatimisesta.
Valmistumisestani lähtien olen työskennellyt yksityispuolella sekä Kelan asiakkaiden että
perusterveydenhuollon ostopalvelun kautta tulevien aikuis- ja lapsiasiakkaiden kanssa. Kokemusta olen
saanut arviointi-, ohjaus- ja kuntoutustyöstä. Tällä hetkellä erityinen mielenkiinnon kohteeni on
aikuisasiakkaiden puheterapeuttinen kuntoutus (esim. afasia, neurologisperäiset puheen, kommunikoinnin
ja äänen häiriöt, nielemisvaikeudet). Työskentelen kuitenkin mielelläni myös lasten ja heidän
lähiympäristönsä kanssa. Puheterapiassa haluan kohdata jokaisen asiakkaani yksilöllisesti ja
kokonaisvaltaisesti, unohtamatta lähiympäristön merkitystä kuntoutumisessa.
Tarjoan lähipuheterapiaa Oulun ja lähikuntien alueella sekä etäpuheterapiaa kaikkialle Suomeen.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
- SPEAK OUT!® & LOUD Crowd®, Parkinson Voice Project (2023)
- Nieleminen ja hengitys, Suomen dysfagian kuntoutusyhdistys (2022)
- Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen (5op), Oulun
yliopisto (2022) - Tunnetaitojen tukeminen kuntoutustyössä, Tunne&Taida Oy (2021)
- Aikuisten AAC, Intonaattorit Oy (2021)
- Hybridikuntoutus, Tutoris Oy (2021)
- Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, Katja Koski (2021)
- ICF-luokitus/Käytännöstä teoriaan, Annemari Suokko (2021)
- Foundation FEES course, Susan
- Langmore/Trish Cavanagh (2019)
A Three-Part Treatment Plan for Oral - Placement Therapy (OPT 1) (2018)
- Teknologia kuntoutuksessa -koulutuskokonaisuus: Etäkuntoutus, virtuaalikuntoutus,
teknisavusteinen kuntoutus ja laitteet, Tutoris Oy (2018) - Arviointi puheterapiakuntoutuksen perustana, Suomen Puheterapeuttiliitto ry (2018)
- Etäsertifikaatti, Tutoris Oy (2018)
- Erotusdiagnostiikka lasten puhemotoriikan häiriöissä, Sanamaailma Oy (2015)
- Tabletti kuntoutus- ja terapiatyössä, Tutoris Oy (2015)
- Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus, Tuula-Savinainen-Makkonen/Annukka Kuutsa (2015)
- Kipinää ja käytännönideoita kuvakommunikointiin, Kipinäkeskus (2014)
Sanni Suutari
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta kesällä 2022. Opintojen aikana kerrytin kokemusta lasten äänteellisten ja kielellisten haasteiden kuntoutuksen parissa, tutustuin myös afasiakuntoutukseen. Suuntasin opintojani erityisesti autismikirjon häiriöiden kuntoutukseen, joka on yksi minua kiinnostavista asioista puheterapian kentällä. Pitkän loppuharjoittelun suoritin Oys Kehitysvammahuollossa, jossa sain arvokasta kokemusta kehitysvammaisten lasten ja nuorten kielellisten taitojen arvioinnista. Teen etäpuheterapiaa kaikkialle Suomeen. Otan mielelläni asiakkaiksi lasten lisäksi myös nuoria ja aikuisia. Minulle työssäni tärkeitä asioita ovat asiakkaan kohtaaminen omana itsenään sekä hänen vahvuuksiensa ja mielenkiinnonkohteidensa huomioiminen, sekä lähiyhteisön ohjaaminen ja tukeminen.
Teen työtäni lempeällä ja hauskalla asenteella, mukanani ovat myös epäviralliset puheterapiakissat Hilma ja Oiva.
Henni Kääriäinen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta vuonna 2022. Suoritin loppuharjoitteluni
perusterveydenhuollossa, jossa työhöni kuului arviointia, kuntoutusta sekä yhteistyötä asiakkaan
lähiympäristön kanssa. Minulla on kokemusta muun muassa puhemotoristen pulmien, lukivaikeuksien ja
viivästyneen puheen kehityksen kuntoutuksesta sekä epäselvän puheen ja muiden kielellisten taitojen
arvioinnista. Asiakkaani ovat olleet pääasiassa lapsia, mutta teen mielelläni töitä myös aikuisasiakkaiden
kanssa.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Viittomakieli 1, Vuolle Opisto 2019
Kireän kielijänteen vaikutukset -webinaari, Äännekoulu 2020
Etäkuntoutus-koulutus (1op), Oulun yliopisto 2021
Mihin afasian puheterapia on menossa? -webinaari, Afasian kuntoutustutkimusyhdistys ry 2022
Hanna Ilkka
Puheterapeutti, FM
Miia Haataja
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Työskentelen puheterapeuttina terveyskeskuksessa sekä yksityisellä sektorilla Oulun ja lähikuntien alueella. Terveyskeskuksessa työhöni kuuluvat arvioinnit ja kuntoutusjaksot sekä aikuis- että lapsiasiakkaille. Yksityisellä sektorilla toimin kuntouttavana puheterapeuttina pääasiassa Kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta tarvitseville asiakkaille. Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2022. Olen kuntouttanut ja arvioinut lapsilla viivästyneen puheen ja kielenkehityksen, kielellisen erityisvaikeuden, epäselvän puheen sekä muita äänteellisiä vaikeuksia. Aikuisasiakkaista minulla on kokemusta äänihäiriöiden ja afasian kuntoutuksesta. Lisäksi olen kuntouttanut muun muassa lukemisen ja kirjoittamisen haasteita, valikoivaa puhumattomuutta sekä sosiaalisen ja pragmaattisen kielen haasteita. Minua kiinnostaa erityisesti viivästyneen puheenkehityksen, äänteellisten pulmien, kielellisen erityishäiriön sekä autismikirjon kuntoutus. Käytän työssäni aktiivisesti puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä kuten kuvia ja viittomia. Työssäni parasta on, kun saamme yhdessä asiakkaan kanssa hassutella tai jakaa onnistumisen kokemuksia. Minulle on tärkeää kohdata asiakas yksilöllisesti ja läsnäolevasti sekä tehdä yhteistyötä asiakkaan ja hänen lähiympäristönsä kanssa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus 1 ja 2, 2023, Taking Turns
Kommunikaation kolmio ja kulmakivet, 2023, Kuntoutus Akatemia
Oral Placement Therapy 1 (OPT), 2022, TalkTools
Selective Mutism – Evidence Based Practices, 2022, Kuntoutus Akatemia
Viittomakieli 1 ja 2, Viittomakieli keskustelu, 2019–2020, Vuolle-opisto ja Oulu-opisto
Etäpuheterapia, 2020, Heli Konola
Kerronta, 2019, Leena Mäkinen
Mia Hirvonen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta vuonna 1999. Yli 20 vuoden työurani aikana olen työskennellyt sekä perusterveydenhuollossa että yksityisellä sektorilla.
Perusterveydenhuollossa työnkuvani painottui päiväkoti- ja kouluikäisten lasten puheen ja kielen kehityksen arviointiin ja kuntoutukseen sekä perheiden ja lähiympäristöjen ohjaukseen — moniammatillista yhteistyötä unohtamatta. Yksityisellä sektorilla työni pääpaino on ollut Kelan asiakkaiden kuntoutuksessa. Erityisalaani ovat: dyspraksia, oraalimotoriset häiriöt, kielelliset erityisvaikeudet (SLI), kouluikäisten kuntoutus sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet.Ihmisenä olen helposti lähestyttävä ja pidän tärkeänä, että jokainen voi tulla vastaanotolleni juuri sellaisena kuin on. Yhdessä tiiminä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa saavutamme tavoitteet. Minulle on tärkeää, että jokainen asiakas voi tulla vastaanotolleni hymy huulilla ja lähteä vielä leveämmän hymyn kanssa pois.
Heta Svärd
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2023. Opintoihini kuuluvan loppuharjoittelun suoritin Oulussa perusterveydenhuollossa, jossa toimenkuvaani kuului lasten puheterapeuttista arviointia ja kuntoutusta sekä lapsiasiakkaiden kommunikaatioympäristön ohjausta. Minulla on kokemusta muun muassa viivästyneen puheenkehityksen kuntoutuksesta sekä lasten kielellisten ja puhemotoristen pulmien, epäselvän puheen ja lukivaikeuksien kuntoutuksesta. Pidän tärkeänä sitä, että terapiassa on innostava ja turvallinen ilmapiiri, mitkä tukevat kuntoutuksen tavoitteisiin pääsyä. Tällä hetkellä teen etäkuntoutusta ja asiakkaani ovat lapsia, mutta olen kiinnostunut myös arvioinnista ja lähikuntoutuksesta sekä työskentelystä aikuisasiakkaiden kanssa.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla |
Äänteellisten taitojen vakiinnuttaminen puheeseen |
Etäterapia nykyaikaisin metodein |
Kouluikäisten lasten puheterapeuttinen arviointi ja kuntoutus |
Viittomat puheen tukena 1 |
Anna Latvakoski
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2015 ja tehnyt pitkään terveyskeskuksen puheterapeutin työtä.
Olen saanut monipuolista kokemusta eri häiriöryhmistä. Myös aikuisneurologista kokemusta on kertynyt
afasia-, nielemis- ja äänihäiriöpotilaista. Erityinen kiinnostuksen kohteeni on ihmisen kokonaisvaltaisuus ja
se, miten sen voi huomioida myös puheterapiassa. Olenkin kouluttautunut tälle puolelle viime vuosina
opiskelemalla mm. Mindfulness-tunnetaitovalmennusta ja psykofyysistä psykoterapiaa. Puheterapiassa
minua kiinnostavat äänihäiriöt, aikuisneurologia, änkytys, mutta myös pienten lasten kanssa työskentely on
lähellä sydäntäni.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
- Keskosen syömiskehitys ja syöttämisen haasteet, 0,5 pv (2015)
- Aikuisneurologisen puheterapian nykytilanne ja -käytänteet – uusia ratkaisuja etsimässä, 1 pv (2015)
- Alueellinen koulutus kielijänteestä ja puheterapiasta (2019) 0,5 pv
- Havannoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe (2019) 1 pv
- Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa, 1 pv (2019)
- ELS Workshop dysphagia, 2 pv (2019)
- Foundation FEES courses, 2 pv (2019)
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -työpaja, 1 pv (2021)
- Änkytys – hyvät puheterapiakäytännöt, osa 1: Änkytyksen kohtaaminen puheterapiassa, 0,5 pv (2021)
- Mindfulness-tunnetaitovalmentaja 25 op (2022)
- Änkytys osana elämää – kohtaaminen ja arviointi, 2 pv (2023)
- Psykofyysisen psykoterapian perusteet 30 op (2023)
Milja Pulkkinen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi keväällä 2021 Oulun yliopistosta. Valmistumiseni jälkeen työskentelin
hetken perusterveydenhuollon puolella, jossa sain kokemusta lapsi- ja aikuisasiakkaiden arvioinnista ja
kuntoutuksesta. Tällä hetkellä toimin etäpuheterapeuttina ja teen työtä lasten ja nuorten parissa.
Työ eri ikäisten lasten kanssa on innostavaa ja mielenkiintoista. Puheterapeuttina minulle on tärkeää
asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sekä toimiva yhteistyö lähiympäristön aikuisten kanssa,
tekemisen iloa unohtamatta! Minulla on kokemusta mm. puhemotoriikan haasteista ja äännevirheistä,
viivästyneestä puheen- ja kielenkehityksestä sekä erilaisista kielellisistä pulmista ja puheen ymmärtämisen
vaikeuksista.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2020 Tukiviittomien peruskurssi
2021 Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, Äännekoulu
2022 Havainnoidaan lisää – syventävä koulutus, Äännekoulu
2022 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet
2022 Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus, Kipinäkeskus
2022 Monikielisten lasten kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen, Äännekoulu
Reetta Lehtola
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta syksyllä 2023. Opintojen aikana minulle on kertynyt
kokemusta lasten äänteellisten ja kielellisten haasteiden kuntoutuksesta. Olen suunnannut opintojani
erityisesti autismikirjon häiriöiden kuntoutukseen, joka on yksi minua kiinnostavista asioista puheterapian
kentällä. Pitkän loppuharjoittelun suoritin yksityisellä puheterapiasektorilla, jossa sain arvokasta kokemusta
muun muassa nuorten ja lasten kielellisten taitojen arvioinnista ja kuntoutuksesta. Toteutan puheterapiaa
mielelläni etä- ja lähitapaamisten muodossa. Lasten lisäksi otan asiakkaikseni myös aikuisia ja nuoria.
Kohtaan asiakkaat lämpimästi omana itsenään, ja huomioin hänen vahvuutensa ja mielenkiinnonkohteet
terapiaa toteutettaessa. Puheterapiassa haluan kohdata jokaisen asiakkaani yksilöllisesti ja
kokonaisvaltaisesti, unohtamatta lähiympäristön merkitystä kuntoutumisessa. Minulle on tärkeää tehdä
työtäni lempeällä ja hauskalla asenteella.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Viittomat puheen tukena I, II. (Oulu-opisto).
Emilia Malinen
Puheterapeutti, FM
Tampere
Johanna Naamanka
Tiiminvetäjä, puheterapeutti, FM
Yleistä
Johanna on kokenut puheterapeutti, joka on työskennellyt yli 10 vuotta lasten ja aikuisten parissa. Kokemusta löytyy esimerkiksi autismikirjon lasten, dyspraktisten lasten ja kuulovammaisten lasten sekä erityyppisten aikuisten puhehäiriöiden kuntoutuksesta. Johanna on toiminut työnsä ohessa myös PRT-ohjaajana. Lisäksi hän on ollut mukana useissa hankkeissa, joissa hyödynnetään teknologian tuomia mahdollisuuksia. Johanna on innovatiivinen, vahvasti tutkimusdataan nojaava puheterapeutti, joka on ollut tuomassa etäpuheterapiaa Suomeen ja pitänyt aiheesta koulutuksia useita vuosia.
Johanna pitää etäterapiaan liittyviä koulutuksia säännöllisesti. Koulutuksia on mahdollisuus räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan esimerkiksi painottaen tietyn häiriöryhmän harjoittelua, lähiyhteisön ohjausta, tietoturvaa tai etäterapian tutkimusdataa.
Milla Kallio
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi Tampereen yliopistosta vuonna 2022. Opintoihin kuuluvan loppuharjoitteluni tein yksityisellä sektorilla, jossa sain kokemusta sekä arviointi- että kuntoutusjaksojen toteuttamisesta. Tällä hetkellä työskentelen päiväkoti- ja kouluikäisten lasten parissa ja kuntoutan muun muassa puhemotoriikan pulmia ja erilaisia kielelliseen erityisvaikeuteen liittyviä haasteita. Minulle on tärkeää luoda terapiaan kannustava ja luottamuksellinen ilmapiiri, ja iloa saan uuden oppimisesta sekä asiakkaiden kanssa koetuista onnistumisista. Toteutan puheterapiaa Kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena Tampereella ja lähikunnissa.
Noora Kovalainen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Työni kulmakiviä ovat iloiset vuorovaikutustilanteet sekä asiakkaan toiveiden ja vahvuuksien huomioiminen
kuntoutusta suunniteltaessa. Mottoni kuntoutustyössä lasten kanssa on ”Sen minkä ilotta oppii, sen surutta
unohtaa.” Pyrin tulokselliseen kuntoutukseen ja kouluttautumisen avulla vahvistamaan osaamistani lasten
vuorovaikutuksen, kommunikoinnin, puheen ja kielen häiriöiden kuntoutuksessa. Terapian toteuttaminen
asiakkaan lähiympäristössä ja lähiyhteisön ohjaus on oleellinen osa työtäni. Tuloksellinen puheterapia
edellyttää sitoutumista ja tiivistä yhteistyötä sekä asiakkaalta että lähiyhteisöltä.
Minulla on työkokemusta puheterapeuttisen kuntoutuksen lisäksi lasten puheen ja kielen kehityksen sekä
vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin häiriöiden arvioinnista.
Tarjoan puheterapiaa Kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena Tampereen, Ikaalisen, Ylöjärven ja
Sastamalan alueella.
Sampsa Toivonen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi vuoden 2021 keväällä Oulun yliopistosta. Tein loppuharjoitteluni OYSn lastenpsykiatrian poliklinikalla. Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt TAYSn foniatrian poliklinikalla. Näin ollen minulla on kokemusta lasten kielellisten taitojen arvioinnista, kehityksellisestä kielihäiriöstä, kuntoutussuunnitelmien laatimisesta sekä yhteistyöstä moniammatillisen työyhteisön ja asiakkaan lähiverkoston kanssa. Olen kiinnostunut kaikenlaisesta puheterapeuttisesta kuntoutuksesta/arvioinnista ja erilaisten asiakasryhmien kanssa työskentelystä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puhemotoriikan perusteet (3 päivän kurssikokonaisuus) Katja Koski (2021).
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Anni Paavola
Puheterapeutti, FM
Milja Forss
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi Tampereen yliopistosta elokuussa 2021. Loppuharjoitteluni suoritin Taysin kehitysvammapoliklinikalla, jossa sain kokemusta kehitysvammaisten henkilöiden puheterapeuttisesta arvioinnista, kuntoutuksesta sekä tiiviistä yhteistyöstä niin asiakkaan läheisten kuin moniammatillisen tiiminkin kanssa. Myös opiskeluaikana työskentelin kehitysvammaisten lasten ja nuorten parissa. Kehitysvammatyön lisäksi minulla on kokemusta mm. kehityksellisen kielihäiriön, epäselvän puheen sekä viivästyneen kielenkehityksen kuntoutuksesta.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Musiikin mahdollisuudet puheterapiassa (2019)
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus (2022)
Hämeenlinna
Paulus Kälkäjä
Tiiminvetäjä, Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2019. Olen työskennellyt sekä lasten että aikuisten parissa niin arviointi- kuin myös kuntoutustehtävissä. Lasten osalta kokemusta on kertynyt eniten kielellisten vaikeuksien, epäselvän puheen ja kuulovikaan liittyvien vuorovaikutuksen haasteiden kuntouttamisesta. Aikuisten kohdalla afasian ja äänihäiriöiden kuntoutus ovat lähellä sydäntäni. Työssä käytän tarpeen mukaan tukiviittomia ja kommunikaatiokuvia. Työni painottuu lähiterapiaan, mutta toteutan terapiaa myös etänä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, 1 pv 2019
3-Part Treatment Plan for OPT (Oral Placement Therapy, 2 pv 2019
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla – workshop, 1 pv 2020
Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin, 2 pv 2020
Etäsertifikaatti osat 1 ja 2 Webex ja Zoom, Tutoris 2020
Kuvakommunikaation ABC, Tutoris 2020
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Diagnosis and Treatment of CAS Using
Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC), Edythe Strand 2023
Puheen ymmärtämisen koulutuswebinaari 1 pv, Sirpa Tarvainen 2023
Puheterapeuttipäivät 2023, 1 pv
Laura Kivineva
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi alkuvuodesta 2019. Loppuharjoitteluni tein Hämeenlinnan kaupungilla, jossa sain kokemusta lasten arviointityöstä, lyhyistä kuntoutusjaksoista ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kaupungilta siirryin yksityiselle puolelle, jossa asiakaskuntani on koostunut suurimmaksi osaksi alle kouluikäisistä lapsista sekä nuorista koululaisista. Kokemusta on karttunut eniten kehityksellisestä kielihäiriöstä, dyspraksiasta ja muista epäselvän puheen haasteista, sekä vaihtoehtoisten kommunikoinnin apuvälineiden (kuvat, tukiviittomat) käytöstä. Pidän tärkeänä avointa yhteistyötä vanhempien kanssa, jotta koko perheen arkeen saadaan lisättyä lapsen kehitystä tukevia elementtejä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2019 Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus
2019 Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe
2019 3-Part Treatment Plan for Oral Placement Therapy
2020 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin
2020 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop
2021 Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski
2022 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus
2023 Diagnosis and Treatment of CAS Using
Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC), Edythe Strand
Puheterapeuttipäivät 20203, 1 pv
Jani Viitanen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2021 Tampereen yliopistosta. Tein loppuharjoitteluni Kanta-Hämeen keskussairaalassa aikuisneurologisten potilaiden parissa. Lisäksi olen työskennellyt puheterapeuttina neurologisella kuntoutusosastolla Riihimäellä. Olen erityisesti kiinnostunut afasiakuntoutuksesta, mutta pidän myös eri ikäisten lasten kanssa työskentelystä. Lasten osalta minulle on kertynyt eniten kokemusta epäselvän puheen sekä kielellisten vaikeuksien kuntouttamisesta. Toteutan sekä lähi- että etäterapiaa.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Diagnosis and Treatment of CAS Using
Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC), Edythe Strand 2023
Puheterapeuttipäivät 2023, 1 pv
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Aino Lauko
Puheterapeutti, FM
Tärkeimmät lisäkoulutukset
- Äänen tutkiminen ja kuntoutus, Helsinki SPTL täydennyskoulutus, 2 pv (1999)
- Theraplay, 1 pv (2002)
- Oppimisvaikeudet, Vantaa sos. terv. sisäinen koulutus, 1 pv (2002)
- Hanen-ohjelma varhaiskuntoutuksessa, 1 pv (2002)
- Änkytys, Vantaa sos. terv. sisäinen koulutus, 1 pv (2002)
- Laatu puheterapiassa, 1 pv (2003)
- Castillo-Morales manuaaliterapia, 10 pv (2003)
- PECS-koulutus, 1 pv (2006)
- Porter-kansioperehdytys, 1 pv (2006)
- Perehdytys puheterapeutille työterveyshuollon asiantuntijaksi, 4 pv (2006)
- Tukiviittomat, 1 pv (2006)
- Kosketusvihjeet (TCM) lasten puhemotoriikan kuntoutuksessa (2009)
- Väreillä puhe paremmaksi (2012)
- Erotusdiagnostiikka lasten puhemotorisissa häiriöissä (2014)
- GAS-koulutus, 1 pv (2015)
- Kuntoutuksen palveluntuottajien koulutus, 1 pv (2017)
- Apusanamenetelmä, 1 pv (2017)
- Laulupiirtäminen (2018)
- Tongue tight symposium, TAYS (2019)
- Childhood Dysarthria, Tallinna, 2 pv (2019)
- SI-perusteet, 2 pv (2019)
Heli Jaakkola
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi loppuvuodesta 2023. Opintojen aikana tein loppuharjoittelun OmaHämeen
Loppuharjoittelun jälkeen siirryin töihin yksityiselle puolelle, jossa asiakkaani ovat olleet alle kouluikäisiä lapsia ja peruskoululaisia. Toteutan puheterapiaa asiakkaan lähiympäristöissä, kuten päiväkodissa, koulussa tai asiakkaan kotona. Tällä hetkellä olen erityisen kiinnostunut puhemotoriikan haasteiden ja kielellisten vaikeuksien kuntouttamisesta.
Haluan tehdä työtäni hyvässä yhteistyössä asiakkaan ympäristön kanssa ja toteuttaa puheterapiaa lapselle mielekkäällä tavalla. Minulle on tärkeää löytää kuntoutumista tukevia tekijöitä niin asiakkaan vahvuuksista kuin ympäristön mahdollisuuksistakin
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2023 Suun alueen toiminnallisuuden vaikutus kasvojen rakenteiden kehitykseen
2019 Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus
Espoo
Mirja Uosukainen
Tiiminvetäjä, Puheterapeutti, FM
puh. 040 1971320
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2005 ja työskentelin ensin perusterveydenhuollossa, jossa
työnkuvaani kuului lasten puheen- ja kielenkehityksen sekä kommunikaatiovaikeuksien arviointia,
ohjausta ja kuntoutusta osana puheterapeutin, toimintaterapeutin ja lastenpsykologin moniammatillista
tiimiä. Vuodesta 2017 alkaen olen toiminut puheterapeuttina yksityisellä sektorilla tehden pääasiassa
kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta.
Minua motivoi puheterapeutin työssä erityisesti se, kun huomaan asiakkaani pystyvän kommunikoimaan
itselleen tärkeitä asioita toisille ja tulevan ymmärretyksi. Työssäni pidän tärkeänä sitä, että voin jakaa
osaamistani vanhempien ja muiden lähi-ihmisten käyttöön. Kuntoutus toteutuu parhaiten, kun kehitystä
tuetaan lapselle merkityksellisissä suhteissa arjen toiminnoissa ja leikissä.
Tällä hetkellä osaamiseni painottuu lasten puheentuoton ja kielellisten vaikeuksien kuntoutukseen,
puhetta tukevien sekä korvaavien kommunikointikeinojen (AAC-keinot) käyttöön sekä valikoivan
puhumattomuuden kuntoutukseen. Työskentelen mielelläni myös monikielisten lasten ja autismikirjon
asiakkaiden kanssa.
Työurani aikana olen myös kouluttanut terapeutteja sekä varhaiskasvatuksen ja koulun henkilökuntaa
valikoivan puhumattomuuden tunnistamisesta ja hoidosta, AAC-keinojen suunnittelusta ja käytöstä sekä
kielenkehityksen tukemisesta.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2023 Lukikuntoutuksen palaset haltuun – Tehokoulutus puheterapeuteille (7 h)
2023 Haasteelliset tilanteet ja käyttäytymisen moninaisuus (1,5 pv)
2022 Building Successful Language Outcomes for Children who Need AAC (2 pv)
2022 Receptive Language and Pragmatics (2 pv)
2021 Ääni kuuluviin yksinkertaisten puhelaitteiden avulla (1⁄2 pv)
2021 Selective Mutism Association Annual Conference (2 pv)
2021 ISAAC Connect (4 pv)
2021 Kipinää kielen kuntoutukseen: AAC-keinoja käyttävien lasten kielellisten taitojen tukeminen (1 pv)
2019 Ytimessä – Monipuolista kommunikointia ydinsanaston avulla (1⁄2 pv)
2019 Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen
vuorovaikutukseen (2 pv)
2019 Pivotal Response Training (PRT) (2 pv)
2018 ISAAC Preconference, Australia (2 pv)
2018 ISAAC Main Conference, Australia (4 pv)
2018 Monimuotoinen monikielisyys – Puheen ja kielen tutkimuksen päivät (1 pv)
2018 Roihua kommunikoinnin kuntoutukseen – syventävää osaamista kommunikoinnin,
keskustelutaitojen ja varhaisten lukitaitojen tukemiseen (3 pv)
2017 Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet (1 pv)
2017 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop (1 pv)
2017 OPT 2; Oral Placement Therapy: Assessment and Program Plan Development (2 pv)
2017 OPT 1; A three-part treatment plan for oral placement therapy (2 pv)
2016 Tabletin mahdollisuudet terapia- ja kuntoutustyössä (1 pv)
2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin (2 pv)
2015 Vanhempien voimavarakeskeinen ohjaus ja neuvonta (2 pv)
2015 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet (1 pv)
2015 Working with Selective Mutism (part 2) (1 pv)
2014 Working with Selective Mutism (part 1) (1 pv)
2014 Disorders of Language and Literacy (1 pv)
2012 Kouluikäisten kuntoutus (4 pv)
2012 Toimivan kommunikointimateriaalin suunnittelu ja käyttö (2 pv)
2009 Muisti ja oppiminen (1 pv)
2008 Dyspraksian kuntoutus (1 pv)
Susanna Tokola
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi 1/2022 Oulun yliopistosta. Loppuharjoitteluni suoritin julkisella sektorilla
perusterveydenhuollossa, jossa työni koostui kaiken ikäisten ja monipuolisesti eri häiriöryhmien kanssa
elävien puheterapia-asiakkaiden arvioinnista ja kuntoutuksesta. Valmistumisestani lähtien olen
työskennellyt yksityisellä sektorilla kuntoutustyötä tehden. Minua kiinnostaa ja inspiroi erityisesti lasten
kanssa työskentely. Eniten kokemusta minulle on kertynyt epäselvän puheen, viivästyneen puheen- ja
kielenkehityksen sekä kehityksellisen kielihäiriön kuntoutuksesta, mutta erittäin mielelläni syvennän
osaamistani muidenkin häiriöryhmien osalta. Työskentelyni lähtökohtana on avoin ja luottamuksellinen
yhteistyö asiakkaan ja lähiympäristön kanssa perheen voimavarat yksilöllisesti huomioiden.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
GAS-menetelmä logopedisessä viitekehyksessä (1 pv.), Elina Niemitalo-Haapola, 2020
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja Osa 1 (1 pv.), Puheterapiapalvelu
vuorovaikutus, 2022
Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen (5 op.), Oulun yliopiston
logopedian täydennyskoulutus, 2022
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja Osa 2 (1 pv.), Puheterapiapalvelu
vuorovaikutus, 2023
Vanamo Lahti
Puheterapeutti, FM
Beda Luopajärvi
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta 2016 alkuvuodesta. Suoritin opintoihin kuuluvan loppuharjoittelun Espoon kaupungilla, jonne jäin valmistumisen jälkeen töihin. Terveyskeskustyössä sain kokemusta monipuolisesti erilaisista häiriöryhmistä. Asiakkaat koostuivat pääosin alle kouluikäisistä lapsista ja työnkuvaani kuului arviointia, kuntoutusta sekä lähiympäristön ohjausta. Ennen Premeralla aloittamista olen pitänyt muutaman ”välivuoden” puheterapiatöistä ja harjoittanut lentoemännän ammattiani. Tällä hetkellä teen kahta minulle tärkeää työtä ja etäpuheterapia sopii senkin vuoksi omaan elämäntilanteeseeni mainiosti. Pidän lasten kanssa työskentelystä ja se on minulle hyvin luontevaa. Olen kiinnostunut lasten eriasteisista vuorovaikutuksen, puheen tuoton ja puheen ymmärtämisen vaikeuksista.
Kaisa Lepänsalo
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi keväällä 2021 Oulun yliopistosta. Pitkän harjoittelun suoritin Valteri-koulu Ruskiksella, jossa työskentelin muun muassa liikunta- ja puhevammaisten lasten kanssa ja pääsin syventymään erityiskoulun arkeen, puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointikeinoihin sekä muiden liikuntavammaisten lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten työhön. Valmistumisen jälkeen työskentelin perusterveydenhuollon puheterapeuttina Espoon kaupungin ja myöhemmin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lasten kuntoutuspalveluissa, jossa keräsin kokemusta monipuolisesti arviointi- ja kuntoutustyöstä ja työskentelin osana moniammatillista tiimiä. Perusterveydenhuollosta sain hyvän perusosaamisen erilaisiin lasten puheen, kielen, kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteisiin ja niiden tukemiseen. Tein jonkin verran myös syömistaitojen arviointia ja kuntoutusta. Koen työssäni tärkeäksi positiivisen ja luottamuksellisen ilmapiirin, yhdessä tekemisen ilon ja onnistumisten kokemusten luomisen. Mielestäni hyvin merkityksellistä on myös yhteistyö asiakkaan lähiympäristön, kuten vanhempien, päiväkodin, koulun ja muiden lapsen kanssa toimivien kuntoutuksen ammattilaisten kanssa. Työskentelen mielelläni monenlaisten asiakkaiden kanssa ja haluan jatkuvasti oppia uutta ja kehittää osaamistani. Erityisenä mielenkiinnonkohteenani ovat puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot, joista erityisesti tukiviittomat sekä sähköiset kommunikoinnin apuvälineet.
Aino Kultanen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2011. Työskentelin työurani alussa yli 10 vuotta perusterveydenhuollossa. Sinä aikana olin myös kolmesti perhevapaalla. Premeralla aloitin tammikuussa 2024. Työssäni kunnan puheterapeuttina sain monipuolisen kuvan erilaisista lasten puheen, kielen, kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteista. Moniammatillinen yhteistyö toimintaterapeuttien ja
lastenpsykologien kanssa antoi laajempaa näkökulmaa lasten kehityksen haasteisiin ja niiden tukemiseen.
Ohjaavan työotteen painottuminen perustason työssä toi minulle paljon kokemusta yhteistyöstä vanhempien ja päivähoidon työntekijöiden kanssa. Pidän omassa työssäni tärkeänä jokaisen lapsen yksilöllistä kohtaamista, vahvuuksien huomaamista ja luottamuksellisen suhteen rakentumista perheen ja
puheterapeutin välille. Nautin yhdessä tekemisestä ja pyrin luomaan myönteistä ilmapiiriä niin työyhteisössä kuin puheterapiakäynneillä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2021 Leea Mattila: Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä parissa, 1 pv
2020 Heli Isomäki: Lasten säätelytaidot ja niiden tukeminen, 3 pv
2020 PECS 1, 2 pv
2019 Sari Kujanpää & Soile Loukusa: Sosiaalisten taitojen ja kommunikaation arvio ja tukeminen, 1 pv
2019 Cynthia Cress: Kohti symbolista kommunikointia, 2 pv
2018 Sirpa Tarvainen: Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla, 1 pv
2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin / Kipinäkeskus, 2 pv
2014 Puheterapeuttipäivät: Toi, toi, toi laittaa ton tosta tonne, 2 pv
2012 Puheen ja kielen tutkimuksen päivät, 2 pv
2011 Kosketusvihjeet käyttöön, 1 pv
2010 Vinkkipuheen peruskurssi, 11 h
2010 Puheterapeuttipäivät: Monikielisyys ja monikulttuurisuus, 2 pv
Matleena Koskenniemi
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi Helsingin yliopistosta vuonna 2006. Valmistumisen jälkeen työskentelin jonkin
aikaa erikoissairaanhoidossa (HUS) lastenneurologialla ja yksityisellä sektorilla vaativan lääkinnällisen
kuntoutuksen parissa.
Pisimpään (2007-2023) olen työskennellyt perusterveydenhuollossa Espoossa ja Kirkkonummella.
Perusterveydenhuollossa asiakaskunta koostui päiväkoti- ja kouluikäisistä lapsiasiakkaista ja heidän perheistään
ja sain kokemusta laajasti erilaisista ja eritasoisista puheen- ja kielenkehityksen, vuorovaikutuksen ja
kommunikaation haasteista ja kuntoutuksesta. Perusterveydenhuollossa koin mielekkääksi sen, että työ sisälsi
monipuolisesti arviointia, kuntoutusta, ympäristön ohjaamista ja konsultaatiota. Erityisen hedelmälliseksi koin
moniammatillisen yhteistyön muiden lapsen kanssa toimivien tahojen, mm. psykologien ja
toimintaterapeuttien sekä päivähoidon ja koulujen henkilökunnan, kanssa. Yksityiselle sektorille, Premeralle,
siirryin helmikuussa 2024.
Puheterapeuttina pyrin aina huomioimaan lapsen ja perheen kokonaistilanteen sekä luomaan turvallisen ja
luottamuksellisen terapiasuhteen asiakkaan ja perheen kanssa. Koen yhteistyön lapsen lähiympäristön kanssa
keskeiseksi osaksi kuntoutusprosessia.
Teen mielelläni kuntoutusta eri asiakasryhmien parissa. Erityisenä mielenkiinnon kohteenani on valikoiva
puhumattomuus.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2.-3.9.2005 The Picture Exchange Communication System / Pyramid Educational Consultants
UK Ltd
25.-26.3.2010 Suomalainen monikielisyys ja sen haasteet / Puheen ja kielen
tutkimuksen yhdistys r.y.
30.10.-28.11.2012 Kasvatuskumppanuus -koulutus (6pvä) / Kirkkonummi
7.2.2014 Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus / Tuula Savinainen-Makkonen
1.-2.10.2014 Vanhempien voimavarakeskeinen ohjaus ja neuvonta-koulutus / Niilo Mäki instituutti
25.-26.3.2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin 2pvä / Kipinäkeskus
2.9.2015 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet, 8h /Sanna Tarpila
14.5.2018 Läheisen ohjaus terapiatyössä (7h) / Metropolia
15.11.2018 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop, 8h / Sirpa Tarvainen
17.5. ja 29.5.2019 Lapsen kuntoutumisen Metkut -koulutus (16h) / Metropolia
5.6.2019 Sosiaalisten taitojen ja kommunikaation arvio ja tukeminen / Sari Kujanpää ja Soile
Loukusa
8.11.2019 Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus / Kipinäkeskus
2020 Lasten säätelytaidot ja niiden tukeminen (3 pvä / á 8h) / Ludus Oy Heli
Isomäki
21.1.2021 Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä parissa / Leea
Mattila
10.-11.2.2021 Selective Mutism – Evidence Based Practices (14h) / Kuntoutus
Akatemia
8-12/2021 Etäpuheterapia puheterapeutin työkaluna / Sanapolku Oy 8h
29.9.2022 Mitä jokaisen terapeutin tulisi tietää syömispulmien selättämisestä-verkkokoulutus /
Äännekoulu, Katja Koski 8h/1pvä
19.2.2024 Etäterapia nykyaikaisin metodein (8h) / Johanna Naamanka, Premera Oy
Joensuu
Emilia Tukiainen
Puheterapeutti, FM
Etätiimi
Seila Pihanurmi
Tiiminvetäjä, puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen vuonna 2021 loppuvuodesta valmistuva puheterapeutti, joka aloittelee kliinikon uraansa etäpuheterapiaa tekevänä puheterapeuttina. Loppuharjoitteluni suoritin keväällä 2021 perusterveydenhuollossa, jossa työtehtäviini kuului alle kouluikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia ja kuntoutusta sekä lähiympäristön kanssa tehtävää yhteistyötä. Pääasiassa olen kuntouttanut puhemotoriikan pulmia, monikielisten lasten sanastoa, kehityksellistä kielihäiriötä ja viivästynyttä kielenkehitystä. Olen lisäksi työskennellyt opintojeni ohella Oulun yliopiston logopedian täydennyskoulutusten suunnittelijana, minkä lisäksi olen valmistunut fonetiikan maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2015. Olen kiinnostunut erityisesti kuulovioista sekä kielenkehityksen ja lukitaitojen yhteydestä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Kielijänne – tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista, 2021
Lasten ja nuorten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus, 2020
Lähiyhteisön ohjaus, 2020
Lotta Toivanen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi helmikuussa 2019 Upsalan Yliopistosta. Olen kaksikielinen, kotoisin Tornionjokilaaksosta, jonne olen kymmenen vuoden jälkeen palannut takaisin. Ennen kuin aloitin työt Premeralla työskentelin Helsingin kaupungilla ruotsinkielisenä puheterapeuttina. Aluksi Töölön terveyskeskuksessa ja myöhemmin Kallion perhekeskuksessa. Työkuvaani kuului pääasiassa ruotsinkielisten eri-ikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia, kuntoutusta ja lähiympäristön ohjausta. Sain työssäni monipuolista kokemusta useista lasten puheterapiaan kuuluvista osa-alueista, kuten puheen tuoton ja ymmärtämisen haasteista, änkytyksestä sekä syömiseen liittyvistä pulmista. Nyt teen etäkuntoutusta suomenkielisten lasten parissa. Pidän etäpuheterapiasta, sillä se tarjoaa teknologian myötä paljon erilaisia mahdollisuuksia ja monipuolisuutta.
Koulutukseni:
- Syömistaitojen arviointi ja kuntoutus lapsilla, 2019
- Puhumaton lapsi päiväkodissa, koulussa tai vastaanotolla – voisiko olla kyse valikoivasta puhumattomuudesta (selektiivinen mutismi), 2019
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja, (1pvä), Sirpa Tarvainen 2022
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Christa Pekkonen Molina
Puheterapeutti
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi 2017 Malagan yliopistosta. Erikoistuin
sittemmin aivovaurioiden ja aivosaurauksien logopediseksi tutkijaksi
Granadan yliopistossa. Olen ollut opiskeluajoistani lähtien aktiivisesti
mukana erilaisissa Malagan yliopiston tutkimushankkeissa tehden
afasiatutkimustyötä. Pidän sekä aikuisneurologisten asiakkaiden että
eri-ikäisten lasten kanssa työskentelemisestä. Olen saanut työkokemusta
aikuisasiakastyön lisäksi mm. kouluikäisten lasten äännevirheiden
kuntouksesta, pienten lasten viivästyneen puheen ja kielen kehityksen
tukemisesta sekä varhaisten vuorovaikutusten haasteista. Puhetta tukevien
ja korvaavien menetelmien käyttö terapiassa ja niiden ohjaaminen
lähiympäristölle kuuluvat päivittäiseen työnkuvaani. Myös melodinen
intonaatioterapia ja erilaiset puheen rytmittämisen menetelmät ovat minulle
tuttuja terapiatyövälineitä.
”Jos haluat mennä nopeasti, kulje yksin. Jos haluat edetä
pitkälle, kulje muiden rinnalla.”
Tärkeimmät lisäkoulutukset
• 09/2022 Lasten syömispulmien puheterapeuttinen kuntoutus, COLOAN, Málaga,
España (8h)
• 05/2022 Puheterapeuttinen kuntoutus sairaalaympäristössä – aikuisiän
nielemishäiriöiden arviointia ja kuntoutusta, COLOAN, Málaga, España (10h)
• 4-6/2022 ?Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja
kuntoutukseen?, Oulun yliopisto
• 04/2022 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla ?työpaja, (8h)
• 12/2021 Experto en tartamudez (änkytyksen asiantuntijakoulutus), Gonzalo
Leal, Malaga, España (16h)
• 11/2021 Nimeäminen ja sananlöytäminen: arviointi, kuntoutus ja vanhempien
ohjaaminen (1 pvä)
• 10/2021 Kerronnan pulmat: arvionti, kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen (1
pvä)
• 09/2021 Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä)
• 02/2021 Kielellisten pulmien kuntoutus: sanavarasto, kerronnan taidot ja
puheen ymmärtäminen
• ”Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä
parissa: Miksi ja miten?” (1 pv – etänä), Leea Mattila – MindLink, 2021
• ”Itsesäätely, toiminnanohjaus ja toimintakykyikkuna” (3 pv – etänä), Heli
Isomäki – Ludus Oy, 2020
• ”NRDLS, Uusi Reynell -käyttökoulutus” (1 pv – etänä), Hogrefe Psykologien
Kustannus Oy, 2020
• 2-6-vuotiaiden lasten nielemishäiriöt: kliiniseen käytäntöön perustuva
puheterapeuttinen kuntoutus (2 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, 2020
• Discalculia: arviointi ja kuntoutus (1 vk), Malagan yliopisto, 2019
• ”PECS-kuvanvaihtomenetelmäkoulutus” (3 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga,
2019
• Brain training-tekniikat kognitiivisten toimintojen parantamiseksi
iäkkäillä (1 pv), Malagan yliopisto, 2019
• Afasian logopedinen arviointi ja kuntoutus (100 tuntia), Koulutuskeskus
MÁS FORMACIÓN, Malaga, 2019
• Änkytyksen kuntoutus? (40 tuntia), Gonzalo Leal – Koulutuskeskus SCIRE,
Malaga, 2019
• Toiminnanohjaus ja sosiaalinen kognitio (2 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2019
• Funktionaalisen ja rakenteellisen aivokuvauksen kliininen soveltaminen
(2 pv): Hoito- ja kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2018
• Logopedinen kuntoutus, lapset ja aivovamma (3 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Málaga, 2018
• Äännevirheiden kuntoutus: TSH Franklin Susanibar -menetelmä (3 pv):
Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, syyskuu 2018
• Suun ja kasvojen alueen myofunktionaalinen kuntoutus (125 tuntia):
FUENSOCIAL, Fuengirola, 2016-2017
• Suulakihalkioiden logopedinen hoito (1 pv): FUENSOCIAL, Fuengirola, 2017
• Hoito- ja kuntoutustekniikat traumaattisissa aivovaurioissa (1 pv):
Malagan yliopisto, 2017
Heta Pääkkönen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi 2020 keväällä Oulun yliopistosta. Työuralleni ponnistin harjoittelun kautta Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenneurologian osastolta, jossa työnkuvaani kuului puheen ja kielen kehityksen arvioiminen osana moniammatillista tiimiä. Harjoittelun jälkeen työskentelin perusterveydenhuollossa puheterapeuttina arvioiden ja kuntouttaen alle kouluikäisiä lapsia. Yksityiselle puolelle siirryin vuoden 2022 alussa. Tällä hetkellä teen pääasiassa kuntoutustyötä lasten ja nuorten parissa sekä etä- että lähiterapiana. Minulla on kokemusta mm. vuorovaikutuspulmien, viiveisen puheen kehityksen, sanaston ja artikulaatiovirheiden kuntoutuksesta sekä AAC-keinojen (kuvat ja viittomat) käytöstä. Kuntoutustyössä pidän tärkeänä yhteistyötä lähiympäristön sekä muiden ammattilaisten kanssa.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin -verkkokoulutus, Kipinäkeskus 2020
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -työpaja, Puheterapiapalvelu vuorovaikutus 2022
Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, Katja Koski 2022
Etäterapia nykyaikaisin metodein -verkkokurssi, Premera 2022
Eija Aalto
Puheterapeutti, FM, FT
Yleistä
Minulla on jo runsaasti kokemusta puheterapiasta sekä Suomesta että Kanadasta. Olen toiminut puheterapeuttina terveydenhuollossa, kouluilla, konsulttina, yliopisto-opettajana ja yksityisterapeuttinakin. Väittelin puheterapian alalta alkuvuodesta 2023 aiheenani Suomalaislasten äänteellinen kehitys 3:6 iässä ja yhteydet kuulonvaraiseen sanojen tunnistamiseen, sanastoon ja varhaisiin lukivalmiuksiin. Olen työskennellyt pääasiassa lasten puheterapiassa kuntouttaen puheen ja kielen häiriöitä sekä aikuisten ja lasten äänihäiriöitä. Etäpuheterapian lisäksi työskentelen postdoc tutkijana yliopistossa. Olen mukana moniammatillisessa tutkimusryhmässä tutkimassa vieraan kielen ääntämisen kehittymistä ultraäänikuvantamisen avulla. Pidän lukemisesta, laulamisesta, hyvästä ruuasta ja nauramisesta.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Anniina Sulonen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi Turun yliopistosta keväällä 2019. Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt vuoden ajan Varsinais-Suomen alueella perusterveydenhuollossa lasten ja aikuisten puheen, kielen ja kommunikoinnin häiriöiden arvioinnin ja kuntoutuksen parissa. Yksityispuolella olen työskennellyt
syksystä 2020 alkaen niin perustason, kuin vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa lähi- ja etäkuntoutusten muodossa, kohderyhmänä lapset ja nuoret.
Eniten minulla on kokemusta lähiterapiana toteutetusta Kelan vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta kehityksellisen kielihäiriön, puhemotoristen haasteiden, syömisen pulmien sekä autismikirjon häiriön kuntoutuksen parissa.
Puheterapiassa pidän tärkeimpänä turvallisen ja luottamuksellisen terapiasuhteen muodostamista, asiakkaan mielenkiinnon kohteiden huomioimista sekä yhteistyötä asiakkaan ja hänen lähiympäristöjensä kanssa tavoitteiden asettamiseksi sekä niiden saavuttamiseksi. Teen puheterapiaa lempeällä otteella kuunnellen ja kannustaen.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
2023 Mitä vikaa syömisessä? (8h) ja Syömisen terapiasta (7h), 1op
2022 Leikkisyysteoria lasten terapiassa (7,5h)
2022 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin – verkkokoulutus (8h)
2022 Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa (7h)
2022 Käyttäytymisanalyysin soveltaminen kuntoutus-, opetus- ja ohjaustilanteissa (2pv)
2021 Kommunikointia kaikille – AAC:n moninaisuus puheterapeutin työssä (6h)
2021 OPT1 – A Three Part Treatment Plan for Oral Placement Therapy (12h)
2020 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla – workshop (8h)
2019 Lasten puhemotoristen häiriöiden arviointi ja kuntoutus (7,5h)