Puheterapeutit etänä

Kysy asiantuntijan puhelinnumeroa seuraavasta numerosta: 040 139 6400

 

 

Seila Pihanurmi

Tiiminvetäjä, puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen vuonna 2021 loppuvuodesta valmistuva puheterapeutti, joka aloittelee kliinikon uraansa etäpuheterapiaa tekevänä puheterapeuttina. Loppuharjoitteluni suoritin keväällä 2021 perusterveydenhuollossa, jossa työtehtäviini kuului alle kouluikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia ja kuntoutusta sekä lähiympäristön kanssa tehtävää yhteistyötä. Pääasiassa olen kuntouttanut puhemotoriikan pulmia, monikielisten lasten sanastoa, kehityksellistä kielihäiriötä ja viivästynyttä kielenkehitystä. Olen lisäksi työskennellyt opintojeni ohella Oulun yliopiston logopedian täydennyskoulutusten suunnittelijana, minkä lisäksi olen valmistunut fonetiikan maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2015. Olen kiinnostunut erityisesti kuulovioista sekä kielenkehityksen ja lukitaitojen yhteydestä.

 

Tärkeimmät lisäkoulutukset

Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022

Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021

Kielijänne – tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista, 2021

Lasten ja nuorten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus, 2020

Lähiyhteisön ohjaus, 2020

Lotta Toivanen

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Valmistuin puheterapeutiksi helmikuussa 2019 Upsalan Yliopistosta. Olen kaksikielinen, kotoisin Tornionjokilaaksosta, jonne olen kymmenen vuoden jälkeen palannut takaisin. Ennen kuin aloitin työt Premeralla työskentelin Helsingin kaupungilla ruotsinkielisenä puheterapeuttina. Aluksi Töölön terveyskeskuksessa ja myöhemmin Kallion perhekeskuksessa. Työkuvaani kuului pääasiassa ruotsinkielisten eri-ikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia, kuntoutusta ja lähiympäristön ohjausta. Sain työssäni monipuolista kokemusta useista lasten puheterapiaan kuuluvista osa-alueista, kuten puheen tuoton ja ymmärtämisen haasteista, änkytyksestä sekä syömiseen liittyvistä pulmista. Nyt teen etäkuntoutusta suomenkielisten lasten parissa. Pidän etäpuheterapiasta, sillä se tarjoaa teknologian myötä paljon erilaisia mahdollisuuksia ja monipuolisuutta.  

 

Koulutukseni:

  • Syömistaitojen arviointi ja kuntoutus lapsilla, 2019
  • Puhumaton lapsi päiväkodissa, koulussa tai vastaanotolla – voisiko olla kyse valikoivasta puhumattomuudesta (selektiivinen mutismi), 2019
Tärkeimmät lisäkoulutukset

Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja, (1pvä), Sirpa Tarvainen 2022

Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021

Christa Pekkonen Molina

Puheterapeutti

Yleistä

Valmistuin puheterapeutiksi 2017 Malagan yliopistosta. Erikoistuin
sittemmin aivovaurioiden ja aivosaurauksien logopediseksi tutkijaksi
Granadan yliopistossa. Olen ollut opiskeluajoistani lähtien aktiivisesti
mukana erilaisissa Malagan yliopiston tutkimushankkeissa tehden
afasiatutkimustyötä. Pidän sekä aikuisneurologisten asiakkaiden että
eri-ikäisten lasten kanssa työskentelemisestä. Olen saanut työkokemusta
aikuisasiakastyön lisäksi mm. kouluikäisten lasten äännevirheiden
kuntouksesta, pienten lasten viivästyneen puheen ja kielen kehityksen
tukemisesta sekä varhaisten vuorovaikutusten haasteista. Puhetta tukevien
ja korvaavien menetelmien käyttö terapiassa ja niiden ohjaaminen
lähiympäristölle kuuluvat päivittäiseen työnkuvaani. Myös melodinen
intonaatioterapia ja erilaiset puheen rytmittämisen menetelmät ovat minulle
tuttuja terapiatyövälineitä.

 

”Jos haluat mennä nopeasti, kulje yksin. Jos haluat edetä
pitkälle, kulje muiden rinnalla.”

Tärkeimmät lisäkoulutukset

• 09/2022 Lasten syömispulmien puheterapeuttinen kuntoutus, COLOAN, Málaga,
España (8h)

• 05/2022 Puheterapeuttinen kuntoutus sairaalaympäristössä – aikuisiän
nielemishäiriöiden arviointia ja kuntoutusta, COLOAN, Málaga, España (10h)

• 4-6/2022 ?Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja
kuntoutukseen?, Oulun yliopisto

• 04/2022 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla ?työpaja, (8h)

• 12/2021 Experto en tartamudez (änkytyksen asiantuntijakoulutus), Gonzalo
Leal, Malaga, España (16h)

• 11/2021 Nimeäminen ja sananlöytäminen: arviointi, kuntoutus ja vanhempien
ohjaaminen (1 pvä)

• 10/2021 Kerronnan pulmat: arvionti, kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen (1
pvä)

• 09/2021 Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä)

• 02/2021 Kielellisten pulmien kuntoutus: sanavarasto, kerronnan taidot ja
puheen ymmärtäminen

• ”Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä
parissa: Miksi ja miten?” (1 pv – etänä), Leea Mattila – MindLink, 2021

• ”Itsesäätely, toiminnanohjaus ja toimintakykyikkuna” (3 pv – etänä), Heli
Isomäki – Ludus Oy, 2020

• ”NRDLS, Uusi Reynell -käyttökoulutus” (1 pv – etänä), Hogrefe Psykologien
Kustannus Oy, 2020

• 2-6-vuotiaiden lasten nielemishäiriöt: kliiniseen käytäntöön perustuva
puheterapeuttinen kuntoutus (2 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, 2020

• Discalculia: arviointi ja kuntoutus (1 vk), Malagan yliopisto, 2019

• ”PECS-kuvanvaihtomenetelmäkoulutus” (3 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga,
2019

• Brain training-tekniikat kognitiivisten toimintojen parantamiseksi
iäkkäillä (1 pv), Malagan yliopisto, 2019

• Afasian logopedinen arviointi ja kuntoutus (100 tuntia), Koulutuskeskus
MÁS FORMACIÓN, Malaga, 2019

• Änkytyksen kuntoutus? (40 tuntia), Gonzalo Leal – Koulutuskeskus SCIRE,
Malaga, 2019

• Toiminnanohjaus ja sosiaalinen kognitio (2 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2019

• Funktionaalisen ja rakenteellisen aivokuvauksen kliininen soveltaminen
(2 pv): Hoito- ja kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2018

• Logopedinen kuntoutus, lapset ja aivovamma (3 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Málaga, 2018

• Äännevirheiden kuntoutus: TSH Franklin Susanibar -menetelmä (3 pv):
Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, syyskuu 2018

• Suun ja kasvojen alueen myofunktionaalinen kuntoutus (125 tuntia):
FUENSOCIAL, Fuengirola, 2016-2017

• Suulakihalkioiden logopedinen hoito (1 pv): FUENSOCIAL, Fuengirola, 2017

• Hoito- ja kuntoutustekniikat traumaattisissa aivovaurioissa (1 pv):
Malagan yliopisto, 2017

Heta Pääkkönen

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen valmistunut puheterapeutiksi 2020 keväällä Oulun yliopistosta. Työuralleni ponnistin harjoittelun kautta Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenneurologian osastolta, jossa työnkuvaani kuului puheen ja kielen kehityksen arvioiminen osana moniammatillista tiimiä. Harjoittelun jälkeen työskentelin perusterveydenhuollossa puheterapeuttina arvioiden ja kuntouttaen alle kouluikäisiä lapsia. Yksityiselle puolelle siirryin vuoden 2022 alussa. Tällä hetkellä teen pääasiassa kuntoutustyötä lasten ja nuorten parissa sekä etä- että lähiterapiana. Minulla on kokemusta mm. vuorovaikutuspulmien, viiveisen puheen kehityksen, sanaston ja artikulaatiovirheiden kuntoutuksesta sekä AAC-keinojen (kuvat ja viittomat) käytöstä. Kuntoutustyössä pidän tärkeänä yhteistyötä lähiympäristön sekä muiden ammattilaisten kanssa.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin -verkkokoulutus, Kipinäkeskus 2020

Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -työpaja, Puheterapiapalvelu vuorovaikutus 2022

Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, Katja Koski 2022

Etäterapia nykyaikaisin metodein -verkkokurssi, Premera 2022

Eija Aalto

Puheterapeutti, FM, FT

Yleistä

Minulla on jo runsaasti kokemusta puheterapiasta sekä Suomesta että Kanadasta. Olen toiminut puheterapeuttina terveydenhuollossa, kouluilla, konsulttina, yliopisto-opettajana ja yksityisterapeuttinakin. Väittelin puheterapian alalta alkuvuodesta 2023 aiheenani Suomalaislasten äänteellinen kehitys 3:6 iässä ja yhteydet kuulonvaraiseen sanojen tunnistamiseen, sanastoon ja varhaisiin lukivalmiuksiin. Olen työskennellyt pääasiassa lasten puheterapiassa kuntouttaen puheen ja kielen häiriöitä sekä aikuisten ja lasten äänihäiriöitä. Etäpuheterapian lisäksi työskentelen postdoc tutkijana yliopistossa. Olen mukana moniammatillisessa tutkimusryhmässä tutkimassa vieraan kielen ääntämisen kehittymistä ultraäänikuvantamisen avulla. Pidän lukemisesta, laulamisesta, hyvästä ruuasta ja nauramisesta.

Tärkeimmät lisäkoulutukset
Väitöskirja 2023
Tieteellisiä konferensseja puheentuoton alueelta: ASA 2016 (Honolulu), SRCD 2019 (Baltimore), ICPC 2021 (Lethbridge), ACW 2023 (Montreal).
Etäterapia-aiheisia koulutuksia (1 päivä) 2020
Monikielisyys puheterapiassa koulutuksia (1 päivä) 2020
PROMPT (2 päivää) 2019
Pragmatics Play and Theory of Mind (5op) 2018
Social thinking (2 päivää) 2018
Hanen Learning Language and Loving It (3 päivää) 2018
AAC, Severe Communication Disorders (1 päivä) 2018
FAS and FAE (1 päivä) 2016
Oral placement therapy (5 päivää) 2014

Anniina Sulonen

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen valmistunut puheterapeutiksi Turun yliopistosta keväällä 2019. Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt vuoden ajan Varsinais-Suomen alueella perusterveydenhuollossa lasten ja aikuisten puheen, kielen ja kommunikoinnin häiriöiden arvioinnin ja kuntoutuksen parissa. Yksityispuolella olen työskennellyt
syksystä 2020 alkaen niin perustason, kuin vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa lähi- ja etäkuntoutusten muodossa, kohderyhmänä lapset ja nuoret.

Eniten minulla on kokemusta lähiterapiana toteutetusta Kelan vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta kehityksellisen kielihäiriön, puhemotoristen haasteiden, syömisen pulmien sekä autismikirjon häiriön kuntoutuksen parissa.

Puheterapiassa pidän tärkeimpänä turvallisen ja luottamuksellisen terapiasuhteen muodostamista, asiakkaan mielenkiinnon kohteiden huomioimista sekä yhteistyötä asiakkaan ja hänen lähiympäristöjensä kanssa tavoitteiden asettamiseksi sekä niiden saavuttamiseksi. Teen puheterapiaa lempeällä otteella kuunnellen ja kannustaen.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

2023 Mitä vikaa syömisessä? (8h) ja Syömisen terapiasta (7h), 1op
2022 Leikkisyysteoria lasten terapiassa (7,5h)
2022 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin – verkkokoulutus (8h)
2022 Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa (7h)
2022 Käyttäytymisanalyysin soveltaminen kuntoutus-, opetus- ja ohjaustilanteissa (2pv)
2021 Kommunikointia kaikille – AAC:n moninaisuus puheterapeutin työssä (6h)
2021 OPT1 – A Three Part Treatment Plan for Oral Placement Therapy (12h)
2020 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla – workshop (8h)
2019 Lasten puhemotoristen häiriöiden arviointi ja kuntoutus (7,5h)