Puheterapeutit Espoossa

Kysy asiantuntijan puhelinnumeroa seuraavasta numerosta: 040 139 6400

 

 

Mirja Uosukainen

Tiiminvetäjä, Puheterapeutti, FM
puh. 040 1971320

Yleistä

Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2005 ja työskentelin ensin perusterveydenhuollossa, jossa
työnkuvaani kuului lasten puheen- ja kielenkehityksen sekä kommunikaatiovaikeuksien arviointia,
ohjausta ja kuntoutusta osana puheterapeutin, toimintaterapeutin ja lastenpsykologin moniammatillista
tiimiä. Vuodesta 2017 alkaen olen toiminut puheterapeuttina yksityisellä sektorilla tehden pääasiassa
kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta.
Minua motivoi puheterapeutin työssä erityisesti se, kun huomaan asiakkaani pystyvän kommunikoimaan
itselleen tärkeitä asioita toisille ja tulevan ymmärretyksi. Työssäni pidän tärkeänä sitä, että voin jakaa
osaamistani vanhempien ja muiden lähi-ihmisten käyttöön. Kuntoutus toteutuu parhaiten, kun kehitystä
tuetaan lapselle merkityksellisissä suhteissa arjen toiminnoissa ja leikissä.
Tällä hetkellä osaamiseni painottuu lasten puheentuoton ja kielellisten vaikeuksien kuntoutukseen,
puhetta tukevien sekä korvaavien kommunikointikeinojen (AAC-keinot) käyttöön sekä valikoivan
puhumattomuuden kuntoutukseen. Työskentelen mielelläni myös monikielisten lasten ja autismikirjon
asiakkaiden kanssa.
Työurani aikana olen myös kouluttanut terapeutteja sekä varhaiskasvatuksen ja koulun henkilökuntaa
valikoivan puhumattomuuden tunnistamisesta ja hoidosta, AAC-keinojen suunnittelusta ja käytöstä sekä
kielenkehityksen tukemisesta.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

2023 Lukikuntoutuksen palaset haltuun – Tehokoulutus puheterapeuteille (7 h)
2023 Haasteelliset tilanteet ja käyttäytymisen moninaisuus (1,5 pv)
2022 Building Successful Language Outcomes for Children who Need AAC (2 pv)
2022 Receptive Language and Pragmatics (2 pv)
2021 Ääni kuuluviin yksinkertaisten puhelaitteiden avulla (1⁄2 pv)
2021 Selective Mutism Association Annual Conference (2 pv)
2021 ISAAC Connect (4 pv)
2021 Kipinää kielen kuntoutukseen: AAC-keinoja käyttävien lasten kielellisten taitojen tukeminen (1 pv)
2019 Ytimessä – Monipuolista kommunikointia ydinsanaston avulla (1⁄2 pv)
2019 Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen
vuorovaikutukseen (2 pv)
2019 Pivotal Response Training (PRT) (2 pv)
2018 ISAAC Preconference, Australia (2 pv)
2018 ISAAC Main Conference, Australia (4 pv)
2018 Monimuotoinen monikielisyys – Puheen ja kielen tutkimuksen päivät (1 pv)
2018 Roihua kommunikoinnin kuntoutukseen – syventävää osaamista kommunikoinnin,
keskustelutaitojen ja varhaisten lukitaitojen tukemiseen (3 pv)
2017 Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet (1 pv)
2017 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop (1 pv)
2017 OPT 2; Oral Placement Therapy: Assessment and Program Plan Development (2 pv)
2017 OPT 1; A three-part treatment plan for oral placement therapy (2 pv)
2016 Tabletin mahdollisuudet terapia- ja kuntoutustyössä (1 pv)
2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin (2 pv)
2015 Vanhempien voimavarakeskeinen ohjaus ja neuvonta (2 pv)
2015 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet (1 pv)
2015 Working with Selective Mutism (part 2) (1 pv)
2014 Working with Selective Mutism (part 1) (1 pv)
2014 Disorders of Language and Literacy (1 pv)
2012 Kouluikäisten kuntoutus (4 pv)
2012 Toimivan kommunikointimateriaalin suunnittelu ja käyttö (2 pv)
2009 Muisti ja oppiminen (1 pv)
2008 Dyspraksian kuntoutus (1 pv)

Susanna Tokola

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Valmistuin puheterapeutiksi 1/2022 Oulun yliopistosta. Loppuharjoitteluni suoritin julkisella sektorilla
perusterveydenhuollossa, jossa työni koostui kaiken ikäisten ja monipuolisesti eri häiriöryhmien kanssa
elävien puheterapia-asiakkaiden arvioinnista ja kuntoutuksesta. Valmistumisestani lähtien olen
työskennellyt yksityisellä sektorilla kuntoutustyötä tehden. Minua kiinnostaa ja inspiroi erityisesti lasten
kanssa työskentely. Eniten kokemusta minulle on kertynyt epäselvän puheen, viivästyneen puheen- ja
kielenkehityksen sekä kehityksellisen kielihäiriön kuntoutuksesta, mutta erittäin mielelläni syvennän
osaamistani muidenkin häiriöryhmien osalta. Työskentelyni lähtökohtana on avoin ja luottamuksellinen
yhteistyö asiakkaan ja lähiympäristön kanssa perheen voimavarat yksilöllisesti huomioiden.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

GAS-menetelmä logopedisessä viitekehyksessä (1 pv.), Elina Niemitalo-Haapola, 2020

Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja Osa 1 (1 pv.), Puheterapiapalvelu
vuorovaikutus, 2022

Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen (5 op.), Oulun yliopiston
logopedian täydennyskoulutus, 2022

Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja Osa 2 (1 pv.), Puheterapiapalvelu
vuorovaikutus, 2023

Vanamo Lahti

Puheterapeutti, FM

Beda Luopajärvi

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen valmistunut puheterapeutiksi Oulun yliopistosta 2016 alkuvuodesta. Suoritin opintoihin kuuluvan loppuharjoittelun Espoon kaupungilla, jonne jäin valmistumisen jälkeen töihin. Terveyskeskustyössä sain kokemusta monipuolisesti erilaisista häiriöryhmistä. Asiakkaat koostuivat pääosin alle kouluikäisistä lapsista ja työnkuvaani kuului arviointia, kuntoutusta sekä lähiympäristön ohjausta. Ennen Premeralla aloittamista olen pitänyt muutaman ”välivuoden” puheterapiatöistä ja harjoittanut lentoemännän ammattiani. Tällä hetkellä teen kahta minulle tärkeää työtä ja etäpuheterapia sopii senkin vuoksi omaan elämäntilanteeseeni mainiosti. Pidän lasten kanssa työskentelystä ja se on minulle hyvin luontevaa. Olen kiinnostunut lasten eriasteisista vuorovaikutuksen, puheen tuoton ja puheen ymmärtämisen vaikeuksista.

Kaisa Lepänsalo

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen valmistunut puheterapeutiksi keväällä 2021 Oulun yliopistosta. Pitkän harjoittelun suoritin Valteri-koulu Ruskiksella, jossa työskentelin muun muassa liikunta- ja puhevammaisten lasten kanssa ja pääsin syventymään erityiskoulun arkeen, puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointikeinoihin sekä muiden liikuntavammaisten lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten työhön. Valmistumisen jälkeen työskentelin perusterveydenhuollon puheterapeuttina Espoon kaupungin ja myöhemmin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lasten kuntoutuspalveluissa, jossa keräsin kokemusta monipuolisesti arviointi- ja kuntoutustyöstä ja työskentelin osana moniammatillista tiimiä. Perusterveydenhuollosta sain hyvän perusosaamisen erilaisiin lasten puheen, kielen, kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteisiin ja niiden tukemiseen. Tein jonkin verran myös syömistaitojen arviointia ja kuntoutusta. Koen työssäni tärkeäksi positiivisen ja luottamuksellisen ilmapiirin, yhdessä tekemisen ilon ja onnistumisten kokemusten luomisen. Mielestäni hyvin merkityksellistä on myös yhteistyö asiakkaan lähiympäristön, kuten vanhempien, päiväkodin, koulun ja muiden lapsen kanssa toimivien kuntoutuksen ammattilaisten kanssa. Työskentelen mielelläni monenlaisten asiakkaiden kanssa ja haluan jatkuvasti oppia uutta ja kehittää osaamistani. Erityisenä mielenkiinnonkohteenani ovat puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot, joista erityisesti tukiviittomat sekä sähköiset kommunikoinnin apuvälineet. 

Aino Kultanen

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Olen valmistunut puheterapeutiksi vuonna 2011. Työskentelin työurani alussa yli 10 vuotta perusterveydenhuollossa. Sinä aikana olin myös kolmesti perhevapaalla. Premeralla aloitin tammikuussa 2024. Työssäni kunnan puheterapeuttina sain monipuolisen kuvan erilaisista lasten puheen, kielen, kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteista. Moniammatillinen yhteistyö toimintaterapeuttien ja
lastenpsykologien kanssa antoi laajempaa näkökulmaa lasten kehityksen haasteisiin ja niiden tukemiseen.
Ohjaavan työotteen painottuminen perustason työssä toi minulle paljon kokemusta yhteistyöstä vanhempien ja päivähoidon työntekijöiden kanssa. Pidän omassa työssäni tärkeänä jokaisen lapsen yksilöllistä kohtaamista, vahvuuksien huomaamista ja luottamuksellisen suhteen rakentumista perheen ja
puheterapeutin välille. Nautin yhdessä tekemisestä ja pyrin luomaan myönteistä ilmapiiriä niin työyhteisössä kuin puheterapiakäynneillä.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

2021 Leea Mattila: Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä parissa, 1 pv
2020 Heli Isomäki: Lasten säätelytaidot ja niiden tukeminen, 3 pv
2020 PECS 1, 2 pv
2019 Sari Kujanpää & Soile Loukusa: Sosiaalisten taitojen ja kommunikaation arvio ja tukeminen, 1 pv
2019 Cynthia Cress: Kohti symbolista kommunikointia, 2 pv
2018 Sirpa Tarvainen: Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla, 1 pv
2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin / Kipinäkeskus, 2 pv
2014 Puheterapeuttipäivät: Toi, toi, toi laittaa ton tosta tonne, 2 pv
2012 Puheen ja kielen tutkimuksen päivät, 2 pv
2011 Kosketusvihjeet käyttöön, 1 pv
2010 Vinkkipuheen peruskurssi, 11 h
2010 Puheterapeuttipäivät: Monikielisyys ja monikulttuurisuus, 2 pv

Matleena Koskenniemi

Puheterapeutti, FM

Yleistä

Valmistuin puheterapeutiksi Helsingin yliopistosta vuonna 2006. Valmistumisen jälkeen työskentelin jonkin
aikaa erikoissairaanhoidossa (HUS) lastenneurologialla ja yksityisellä sektorilla vaativan lääkinnällisen
kuntoutuksen parissa.
Pisimpään (2007-2023) olen työskennellyt perusterveydenhuollossa Espoossa ja Kirkkonummella.
Perusterveydenhuollossa asiakaskunta koostui päiväkoti- ja kouluikäisistä lapsiasiakkaista ja heidän perheistään
ja sain kokemusta laajasti erilaisista ja eritasoisista puheen- ja kielenkehityksen, vuorovaikutuksen ja
kommunikaation haasteista ja kuntoutuksesta. Perusterveydenhuollossa koin mielekkääksi sen, että työ sisälsi
monipuolisesti arviointia, kuntoutusta, ympäristön ohjaamista ja konsultaatiota. Erityisen hedelmälliseksi koin
moniammatillisen yhteistyön muiden lapsen kanssa toimivien tahojen, mm. psykologien ja
toimintaterapeuttien sekä päivähoidon ja koulujen henkilökunnan, kanssa. Yksityiselle sektorille, Premeralle,
siirryin helmikuussa 2024.
Puheterapeuttina pyrin aina huomioimaan lapsen ja perheen kokonaistilanteen sekä luomaan turvallisen ja
luottamuksellisen terapiasuhteen asiakkaan ja perheen kanssa. Koen yhteistyön lapsen lähiympäristön kanssa
keskeiseksi osaksi kuntoutusprosessia.
Teen mielelläni kuntoutusta eri asiakasryhmien parissa. Erityisenä mielenkiinnon kohteenani on valikoiva
puhumattomuus.

Tärkeimmät lisäkoulutukset

2.-3.9.2005 The Picture Exchange Communication System / Pyramid Educational Consultants
UK Ltd
25.-26.3.2010 Suomalainen monikielisyys ja sen haasteet / Puheen ja kielen
tutkimuksen yhdistys r.y.
30.10.-28.11.2012 Kasvatuskumppanuus -koulutus (6pvä) / Kirkkonummi
7.2.2014 Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus / Tuula Savinainen-Makkonen
1.-2.10.2014 Vanhempien voimavarakeskeinen ohjaus ja neuvonta-koulutus / Niilo Mäki instituutti
25.-26.3.2015 Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin 2pvä / Kipinäkeskus
2.9.2015 Kommunikaation kolmio ja kulmakivet, 8h /Sanna Tarpila
14.5.2018 Läheisen ohjaus terapiatyössä (7h) / Metropolia
15.11.2018 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -workshop, 8h / Sirpa Tarvainen
17.5. ja 29.5.2019 Lapsen kuntoutumisen Metkut -koulutus (16h) / Metropolia
5.6.2019 Sosiaalisten taitojen ja kommunikaation arvio ja tukeminen / Sari Kujanpää ja Soile
Loukusa
8.11.2019 Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus / Kipinäkeskus
2020 Lasten säätelytaidot ja niiden tukeminen (3 pvä / á 8h) / Ludus Oy Heli
Isomäki
21.1.2021 Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä parissa / Leea
Mattila
10.-11.2.2021 Selective Mutism – Evidence Based Practices (14h) / Kuntoutus
Akatemia
8-12/2021 Etäpuheterapia puheterapeutin työkaluna / Sanapolku Oy 8h
29.9.2022 Mitä jokaisen terapeutin tulisi tietää syömispulmien selättämisestä-verkkokoulutus /
Äännekoulu, Katja Koski 8h/1pvä
19.2.2024 Etäterapia nykyaikaisin metodein (8h) / Johanna Naamanka, Premera Oy